Sunday, July 31, 2011

Selamat menjawab exam

Hai! Hai! Hai!
Assalammuallaikum kawan2. Bertemu lagi kita di halaman bisu ini. hehe :) How are you guys? *wink* Hope you are doing okay! Pray the best for our self kayh!

Bha, sempena mau bulan puasa ni..haish! Exam pulak..hihi :) gandakan ibadah kayh! saya pun mau buat amal sudah ni..yang paling penting, lakukan yang wajib dan jgn tinggalkan yang sunat pulak. Ibadah yang sunat tuh, semua bonus tuh!! Bila lagikan? umur pun sudah semakin nipis, bha..marilah kita sama2 menambahkan kualiti kehidupan kita. Semoga semuanya dalam keadaan baik. ok guys? ;)

Marilah kita cerita lagi pasal exam ni, kamu taw kan? saya ni masih mentah, masih maintain gitu..hahaha :D so, exam is around the corner!!! HOHO~ apa yang patut kita lakukan?
  1. Study lorh! (the most important tips)
  2. Memorize (to keep your confident level high)
  3. Doa (the dont forget common things)
  4. Tawakal dan redha (the best things)
hehe :) Saya pun ni takut jugak ni menghadapi exam...sebab banyakkan keraguan yang memburui kita kalau kita dalam keadaan jihad. Memang macam gitu. Apa yang penting ialah keyakinan. Pernah cikgu saya berpesan "yang penting study dan income, jangan risau pasal jawab exam sebab otak akan automatik flashback apa yang kita pernah belajar, so MENJAWAB DENGAN YAKIN" hehe ;)

Pernah saya terdengar lagi "kalau ragu2, lebih baik jangan" bha, kalau  sudah ragu dengan jawapan kita, apa yang paling pertama kita terfikirkan...itulah yang kita jawab! Jangan fikir dua kali.  Dua kali itulah yang menambahkan keraguan.

Esok, kawan-kawan saya bakal menghadapi exam bahasa inggeris. Semoga mereka berjaya dan beroleh kemenangan.






Bha, mereka2 lah ni yang bakal menghadapi exam bahasa inggeris esok. Kalau xsilap, kod paper esok ULD 1133. hakhakhak :D semoga kamu semua mendapat A++. heeeeeeeeee~

Saya pulak? huahuahuahua :)) bakal menghadapi exam, tapi bukan esok. Paper saya lusa, 02/08/11. gagaga :D lady gaga sungguh! Saya akan menghadapi paper Peng. Malaysia. hah~ suma pasal undang-undang. Dan yang paling penting, dasar luar dan dalam malaysia. huh~ SUNGGUH MENCABAR KEWANITAAN SAYA soalan2 exam lusa ni. Kamu bagaimana pula? haha :D Ini, saya!





Semoga saya berjaya dalam exam dan boleh menikmati air itu lagi selepas exam. Sesungguhnya air itu sangat sedap sampai saya boleh order air oren tuh sampai 2gelas. heh~ Semoga dapat "A" kertas peng. Mal esok. Gudluck gurl! chaiyok! Amin~

Dan seterusnya, 03/08/11. ahahahaha :D paper peng. Islam pula menyusul. hehe*wink*. Tiada gap paper saya kali ini. Betul-betul mencabar kewibawaan saya sebagai seorang wanita yang chumell. (ahahahaha :)) perasan pulak! ;P) Selaku paper peng. Islam pada 3hb ni, saya dengan itu mengumumkan saya mahu balik kampung. Xlama raya. :'( Paper saya belum saya jawab lagi...saya sudah pun mengemas baju-baju untuk balik kampung. hahaha :D Saya adalah yang terbaik dalam bab2 bercuti ni. Siapa mau join balik kampung saya? angkat kaki! wekekekekeke ~



Bha, Ini pun saya jugak. hahaha :D siap bawak kalkulator lagi untuk persediaan pengiraan zakat time paper peng. Islam nanti. Agak complicated gak tuh kira zakat sampaikan saya pun bawa kalkulator time berjalan-jalan dan keluar makan. Saya teramat risaukan paper saya yang itu, akan tetapi... berdoa kayh! semoga tuhan merahmati saya dan keluarga saya. Amin~

Sempena bulan puasa yang datang esok, bha...marilah kita ramai2 berpuasa dan jangan lupa!!!!! BAYAR ZAKAT kayh! formula zakat adalah seperti ini.


  1. A) Kadar gaji setahun. (Dividen, bonus, gaji dan imbuhan.)
  2. B) Kadar pengecualian (Perbelanjaan bagi isteri = RM3k, anak = RM1k seorang, Ibu-bapa, KWSP (11%), Takaful dan insurans, diri sendiri = RM8k, serta lain-lain tanggungan.)
  3. C) (A-B) - Nisab. *Nisab bermaksud kadar minimum yang ditetapkan Syarak untuk dikenakan zakat. (Nisab-RM4100.00)
  4. D) (2.5% x C) = kadar yang perlu dibayar setahun. (kadar yang perlu dibayar setahun dibahagi dengan 12, ia akan menjadi kadar yang perlu dibayar setiap bulan) 
  5. 2.5%  ialah kadar zakat simpanan. heeeee~ wink**
Zakat dah pas dah..jangan lupa bayar zakat. Karang saya pulak yang kirakan zakat untuk anda. Apapun, selamat beramal kawan2. Doakan saya dalam exam taw! *wink* ;P

0 comments:

Post a Comment

 

Aku? Su3-In4. © 2008. Thanks to Blogger Templates | Template Design By: SkinCorner